Interviu cu Aurel Poptean, fondatorul Livio Dario
Vizită de Lucru la Compania de transport persoane ‘Livio Dario’, Alba-Iulia
Autocare aliniate. Atmosfera de vacanta. Mie asta imi inspira autocarele inscriptionate Livio Dario si aliniate frumos, la milimetru, in centrul Alba Iuliei. Dar nu e vacanta. Autocarele isi asteapta oamenii. Unul ma asteapta pe mine sa ma invete ce-i aia o Vizita de Lucru la volan. De fapt nu e autocar, mi s-a repartizat microbuzul de lux care a transportat personalitati importante, foarte importante, atit de importante ca ma intimideaza si nu le pot spune pe nume. Il las sa mai astepte, caut sa aflu niste informatii utile de la domnul Aurel Poptean, “parintele” Livio Dario, harnica firma de transport de persoane cu baza in Alba Iulia.
Când a ajuns Livio Dario o firma de top?
Aurel Poptean: Livio Dario a ajuns o firma de top pe parcursul anilor, nu dintr-o data.
Cand a inceput?
In 1998, atunci s-a deschis firma.
Cum a inceput toata aventura?
Simplu. Aveam deja o asociatie familiala, cu peste opt sau zece angajati si a trebuit sa ne transformam in societate, in SRL, si atunci cu Liviu, baiatul cel mai mare, cu Darius, cel mai mic, am infiintat firma Livio Dario. Noi la momentul acela aveam deja contract cu fabrica de melci, care transporta muncitorii, dupa aceea am inceput si transportul judetean si automat s-a marit numarul de angajati si am trecut la formula SRL.
Dar cati ani aveau atunci Liviu si Darius?
Pai aveau 12 si 13 ani. Asa s-a infiintat firma.
Este o afacere de familie, nu?
Intotdeauna am fost cu familia, si dupa ce au crescut baietii au intrat si ei, dupa aceea nurorile. Avem angajati de cand am deschis firma, avem si soferi, o parte din contabilitate o avem practic de cand am deschis firma.
Vor fi si nepoti si stranepoti?
Da, da, deja sunt in familie vreo 200 de angajati.
Si mai reusiti sa tineti legatura cu toti, sa mai faceti petreceri de familie?
Da. Mai facem, nu ca la inceput, eram mai putini si ne adunam mai repede si atunci mai faceam cate un chef la sfarist de an, dar acum fiind si impartiti intre partea de Timis, partea de Caransebes, partea de Alba, atunci nu putem sa ne adunam.
Cate fabrici sunt, cate zone pe care le acoperiti?
Puncte de lucru avem…in Alba, avem la Sebes, avem la Cugir, Caransebes si Lugoj. Mai avem si in Resita, dar care apartine tot de Caransebes, acolo e un punct mai mic.
Si cati angajati?
Avem cam la 200 de angajati acum.
Dar aveti contracte si cu multinationale?
Asta cu multinationalele sunt contracte fixe in sensul ca noi le luam muncitorii si ii ducem la fabrica si de la fabrica acasa. Este un alt tip de transport, asta este deja un contract cu acea fabrica si noi in fiecare zi le ducem muncitorii la trei schimburi sau la patru, in functie de cat au ei nevoie. Astea sunt niste contracte sigure, stabile, dar si pretentioase pentru ca nu ai voie sa ai nici o intarziere, ei avand foarte multi angajati si depinzand unii de altii pentru ca marea majoritate lucreaza la banda si isi dau locul unul la celalalt si trebuie sa fii foarte foarte atent. Soferii sa nu intarzie dimineata, cand vine iarna trebuie sa fie masinile pregatite, inevitabil, nu suntem nici noi perfecti, mai apare si la noi cate o problema, dar cand este un lucru care se intelege, se rezolva, dar daca se intampla ca este efectiv din vina noastra, ca nu ne-am pregatit , ca nu am fost destul de profesionisti, ca nu am educat soferii cum trebuie atunci deja lucrurile se schimba, nu mai este o relatie atat de buna. Noi aici castigam foarte mult, pentru ca tot timpul incercam sa imbunatatim ce avem si pe parcursul anilor am imbunatatit foarte mult, tot timpul venim cu ceva nou chiar daca fabrica nu ne-o cere, o facem noi. Iarasi, in relatia cu personalul incercam sa fim apropiati si noi de ei, sa ii intelegem si pe muncitori si pe toti cei pe care ii transportam.
Liviu si Darius cum s-au integrat in firma? Ce fac acum?
Ei de mici, de cand plecau de la scoala veneau la firma, nu mergeau acasa, iar noi, ca sa ne dezvoltam, tot timpul am stat peste program. In transporturi nu poti sa pleci la 4 acasa, nu e un magazin, aici stai si noaptea.
Si copiii veneau in aceste ore cand depaseati programul…
Tot timpul. Cand ieseau de la scoala , din clasa intai pana acum, tot la firma. Asa ca nu avea cum sa nu le fie drag.
Si ce lucreaza ei, va ajuta pe dvs la manageriat, se duc pe teren sau ce fac?
Cel mare, Liviu, este inginer auto, ma ajuta foarte mult la partea de testere, de consumuri si tot ce inseamna parte de organizare. Darius vine si la contracte cu mine, se ocupa cu partea de aprovizionare mult, la noi este un volum mare de piese, masinile trebuie sa le repari tot timpul, sa schimbi anvelopele. El ajuta si in partea de organizare. Fiind volumul mare ei isi impart intre ei sarcinile, au inceput cu mine de la zero si stiu practic ce inseamna transportul de la A la Z.